Terug

Blog

Conversie verbetering door zoekfunctie optimalisatie

De benchmark in de fashion retail is dat gemiddeld 2% tot 5% van de webshop bezoekers gebruikmaken van de zoekfunctionaliteit. Een webshop met een goede zoekfunctionaliteit biedt een betere gebruikerservaring, wat logischerwijs conversie verhogend werkt. Consumenten verwachten al snel een Google ervaring als het een zoekfunctie aan gaat. Divide verbetert haar interne zoekfunctie periodiek en ondersteund externe zoekfunctietools van Tweakwise en Sooqr.

Meten is weten!
Benieuwd waar bezoekers binnen jouw webshop op zoeken binnen de zoekfunctie en hoe vaak deze wordt geraadpleegd? In Google Analytics is het zoekgedrag van bezoekers terug te vinden.

Google Analytics > Gedrag > Zoekopdrachten op de site:

(Door)filteren
De zoektermen welke bezoekers ingeven zijn vrij algemeen. In Google Analytics zijn zoektermen welke worden ingegeven door bezoekers te analyseren. Zie Google Analytics: Gedrag > Zoekopdrachten op de site > Zoektermen. De top-10 van de meest ingegeven zoektermen zal hoofdzakelijk bestaan uit ‘merken’.

Conversie optimalisatie
Een verbetering in zoekfunctionaliteit draagt bij aan de gebruikerservaring. Met (door)filteropties toe te voegen en nog beter de longtail te bereiken creëren we meerwaarde met de interne zoekfunctie van Divide. Doorfilteren is dan gewenst om tot een beter gesegmenteerd resultaat te komen. Productfilters helpen gebruikers om verfijning aan te brengen in de resultaten.

Interne zoekfunctie Divide, toegepast bij Wim Jaquet Sports


Tweakwise Starter omvat een geoptimaliseerde instant search functionaliteit, welke snel response geeft, beschikt over intelligente algoritmes, automatische spellingscorrectie en configuratiemogelijkheden. Tweakwise is onder andere toegepast bij Schuurman Schoenen, Ziengs en Shuz:

De zoekfunctie van Sooqr werkt als een overlay en is onder andere toegepast bij Intersport Twinsport:


 Meer informatie of vragen?

De volgende stap is zo gemaakt.
Wij helpen graag. Contact
Scroll down