Terug

Blog

We gaan de strijd graag aan!

Het online aandeel in de Nederlandse non-food retail groeit naar verwachting van 25% in 2018 naar 35% in 2025. Het aandeel schoenen groeit naar verwachting van 39% (2018) naar 50% (2025) en kleding van 28% naar 40% in dezelfde periode. Het is echter de vraag wie daarvan profiteert. Online retail is in Nederland nog relatief gefragmenteerd, terwijl in veel andere landen platformen zoals Amazon en Alibaba dit segment domineren. Nederlandse consumenten blijken volgens onderzoek inmiddels bereid zich meer te binden aan vaste online aanbieders met een breed assortiment.

Online winkelen verbetert zich in de ogen van consumenten, zo blijkt uit onderzoek van Kantar TNS in opdracht van ING onder 1.000 Nederlandse consumenten. Ruim de helft van de respondenten stelt dat in de afgelopen drie jaar het online winkelen aantrekkelijker is geworden. De concurrerende prijs, maar vooral ook het gemak en het grote assortiment dat beschikbaar is worden gewaardeerd en hierbij speelt Stockbase een belangrijke rol. Stockbase bundelt de krachten tussen voorraadhoudende leveranciers en retailers. Door deze krachten te bundelen ontstaat er voor de retailers een groter assortiment waardoor ‘nee-verkoop’ wordt gereduceerd en leveranciers hun vrije voorraad makkelijker verkopen.

Consument bereid zich te binden aan vaste aanbieder
Uit hetzelfde onderzoek blijkt ook dat online shoppers graag bij een grote aanbieder met een breed assortiment kopen. Vertrouwen speelt hier een belangrijke rol. Een meerderheid (55%) kiest voor shoppen bij een vaste vertrouwde webshop, ook als deze niet altijd de goedkoopste is. Indien mogelijk zou zelfs 40% van de respondenten alle non-food aankopen willen doen bij één winkel. Consumenten zijn dus bereid zich te binden, lees meer over omnichannel loyalty.

Plussen en minnen van komst platformen
Wat verandert er met de komst van de grote platformen zoals Bol.com en Amazon? Dirk Mulder: “Platformen kunnen bijdragen aan efficiency in de sterk gefragmenteerde Nederlandse retail sector. Zij helpen vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen en bundelen logistieke stromen. Er zijn echter ook nadelen. Lokale retailers kunnen sterk onder druk komen te staan als ze zich niet voldoende onderscheiden via hun winkelformule en/of hun producten. Platformen maken de markt volledig transparant.”



Bron: ING kennis over de economie
Het gehele rapport is vind je hier


De volgende stap is zo gemaakt.
Wij helpen graag. Contact
Scroll down

Om u de beste gebruikerservaring te kunnen bieden, gebruiken wij cookies. Als u onze site gebruikt, gaan we ervan uit dat u hiermee akkoord bent. cookiebeleid.